În mass-media au fost reflectate pe larg aspecte ale lucrărilor care privesc autostrăzile ce urmează să parcurgă județul Mureș. Presa a caracterizat drept „incompetență crasă” referința la modul în care sunt gestionate și se desfășoară aceste lucrări, privind autostrăzile A3 (Câmpia Turzii – Târgu-Mureș) și A8 (Iași – Târgu-Mureș), care teoretic ar putea revoluționa infrastructura județului Mureș. Astfel, la A8, autoritățile s-au blocat la studiul de fezabilitate. La A3 construcția a avansat destul de mult. Dar, problemele nu au întârziat să apară: lipsă autorizație construcție pentru anumite sectoare, dificultăți cu exproprierea terenurilor etc.
Concret, nodurile rutiere (Iernut, Luduș, Chețani) de pe A3 Câmpia Turzii – Târgu-Mureș nu au încă autorizație de construcție. Momentan, cea mai mare problemă o constituie inexistența autorizației pentru nodul de la Iernut; iar în lipsa nodului nu va putea fi folosit tronsonul care va fi finalizat cel mai repede – Nod Aeroport – Nod rutier Iernut.
În lipsa autorizației de construcție de la Iernut, autostrada va fi bună de „muzeu” când va fi gata, deci nefolosibilă. După ce se emite autorizația, termenul de execuție poate fi de aproximativ 18 luni sau chiar mai mult. Deci, șanse reale ca nodul de la Iernut să fie gata în 2018, după cum s-a prevăzut, sunt tot mai puține.
Cei peste 50 de kilometri de autostradă dintre Târgu-Mureș și Câmpia Turzii sunt împărțiți în 5 loturi: 3 loturi pe tronsonul Ogra (jud. Mureș) – Câmpia Turzii, de 3,6 km, 17,9 km, respectiv 15,6 km și alte două loturi pe tronsonul Târgu-Mureș – Ogra, unul de 9 km (4,5 km autostradă, 4,5 km drum de legătură), iar cel de-al doilea de 10,1 km. Se pare că secțiunea de A3 care va trece prin județul Mureș trebuie finalizată complet până în 2020, conform ultimelor informații obținute de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Momentan, este încă foarte mult de lucru. Cea mai avansată secțiune, dintre Ungheni și Ogra, este finalizată în proporție de aproape 48%. Însă la celelalte loturi este încă mult mai mult de lucru.
Astfel, autostrada A3, secțiunea Târgu-Mureș-Ogra, Lot 2 Ungheni – Ogra, are ca termen estimat de finalizare anul 2018. Antreprenorul este JV SC Strabag SRL – SC Straco Grup SRL. Stadiul fizic este de 47,70 %. Având în vedere că lucrările au început doar anul trecut, speranțele par a fi mari…
La A3, secțiunea Târgu-Mureș-Ogra, Lot 1 Ogra – Iernut are ca termen estimat de finalizare luna septembrie 2018. Momentan, stadiul fizic este de 26,50%. Problemele existente sunt lipsa autorizației de construire din cauza revizuirii Acordului de Mediu de la Km 3+000-Km 3+600 și existenta unei situații de paralelism cu o conductă Transgaz, conform CNAIR.
A3 Ogra – Câmpia Turzii, Lot 2 Iernut – Chețani are ca termen estimat de finalizare anul 2019 (Trimestrul II). Stadiul fizic este de 11,5%. Problemele existente sunt întârzierea atât Acordului de Mediu revizuit, cât și întârzierile în obținerea avizelor de la proprietarii de utilități (Transgaz, Electrica). În ceea ce privește exproprierile, există probleme în obținerea planurilor parcelare de la unitățile administrativ teritoriale traversate, menționează CNAIR.
Cele mai puține lucrări s-au efectuat pe A3 Ogra – Câmpia Turzii, Lot 3, Chețani – Câmpia Turzii, care are ca termen estimat de finalizare anul 2020 (trimestrul II). Stadiul fizic este de doar 4,55 %. Problemele existente pe acest tronson sunt întârzierea Acordului de Mediu revizuit și lipsa Autorizației de Construire. Antreprenorul este Asocierea Straco Grup SRL-SC Specialist Consulting SRL-Sc Total Road SRL. În ceea ce privește exproprierile există întârzieri în pregătirea documentațiilor cadastrale pentru exproprierile suplimentare.
„Incompetență crasă și neputință” se manifestă pe tronsonul de autostradă Târgu-Mureș – Câmpia Turzii, parte din Autostrada Transilvania (A3), nu se lucrează decât pe aproximativ 21 km, adică doar pe 45% din întreaga distanță, din cauza autorităților incapabile să rezolve problemele birocratice la timp, a anunțat ONG-ul Asociația Pro Infrastructura. Au trecut aproape 27 de luni de când tronsonul de la Câmpia Turzii și până la Ogra este nelucrat; iar blocajul creat duce la apariția unor decalaje între diversele tronsoane ale autostrăzii, decalaje care vor duce practic la imposibilitatea de a folosi unele loturi odată finalizate.
Cea mai gravă situație este pe lotul dintre Chețani și Câmpia Turzii, constructor Straco, unde nici măcar un km de autostradă nu este autorizat! Pe acest segment, cei de la Straco stau degeaba de mai bine de un an de zile, de la emiterea ordinului de începere în luna mai 2016. Stau degeaba pentru că nu pot intra în teren, neavând emisă autorizația de construire! Pe lotul acesta există doar câteva depozite de agregate, constructorul neputând să facă mai mult în acest moment, blocajul fiind total, a precizat Pro Infrastructura. Situația este cu atât mai gravă cu cât, odată cu blocajul creat, au apărut decalaje între construcția diverselor tronsoane, decalaje care vor duce practic la imposibilitatea de folosi unele loturi odată finalizate.
„Situația aceasta inacceptabilă devine absurdă și penibilă pentru că 13,7 km din totalul de 47,3 km dintre Câmpia Turzii și Târgu-Mureș vor fi… MUZEU! Da, cele două loturi care acum sunt în execuție (loturi construite de Strabag, respectiv Geiger), vor fi gata în vara anului 2018, în lunile iulie-august, deci peste un an de zile. Dar NU vor putea fi folosite pentru că nodul Iernut, aflat pe lotul vecin (constructor Astaldi-Max Boegl), nu are în acest moment autorizație de construire. Birocrația (obținerea avizelor și autorizațiilor) și execuția efectivă a nodului se traduc în minim 18 luni de așteptare din acest moment”, mai avertizează API.
Pe site-ul CNAIR se arată că Autostrada Târgu-Mureș – Iași are stadiul: studiu de fezabilitate în curs de realizare. Dar, culmea, în august, CNAIR a anunțat că nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iași – Tg. Mureș și va folosi studiile vechi. Acestea indicau un cost uriaș, de 9 miliarde de euro, motiv pentru care a și fost respins proiectul în trecut. Asociația „Pro Infrastructură“ consideră că această decizie ar putea arunca în aer întregul proiect. „Luarea unor decizii populiste și pripite prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi românești“. Astfel, autoritățile centrale găsesc noi modalități de a tergiversa începerea proiectului pri­vind construirea autostrăzii Iași – Târgu Mureș.
Domnule ministru, acestea sunt doar câteva dintre problemele grave identificate de media și societatea civilă, în privința stadiului lucrărilor la autostrăzile care sunt proiectate să parcurgă județul Mureș. În acest sens, vă solicit să analizați aceste probleme semnalate și să mă informați oficial care este poziția Ministerului Transporturilor cu privire la aceste constatări și ce demersuri veți întreprinde pentru necesara dinamizare a lucrărilor respective? Totodată, vă solicit să mă informați în privința calendarului asumat realist de către Ministerul Transporturilor pentru finalizarea acestor obiective.(Interpelare adresată Ministerului Transporturilor, Domnului ministru Alexandru Răzvan Cuc)

Sursa foto: filmariautostrazi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *