În cadrul unei vizite private în SUA, premierul României a anunțat cu o incredibilă nonșalanță că ambasada României din Israel va fi mutată de la Tel Aviv în Ierusalim. În declarația sa, de la tribuna Conferinței Comitetului Americano-Israelian pentru Politici Publice, a arătat că, citez: ,,Guvernul României a inițiat un proces de evaluare a oportunității mutării ambasadei României la Ierusalim. De aceea sunt încântată să anunț, astăzi, în fața audienței AIPAC, că după finalizarea analizei de către toți actorii constituționali implicați în procesul decizional din țara mea și, în deplin consens, eu ca prim-ministru al României și Guvernul pe care îl conduc vom muta Ambasada României la Ierusalim, capitala Israelului”.
În mod evident, asistăm la un proces distructiv de „dăncilizare” a României. Doamna premier anunță, într-o cumplită fractură de logică, inițierea procesului de evaluare a mutării ambasadei dar și ce va face după finalizarea analizei, adică mutarea propriu-zisă, deși nici evaluarea și nici analiza de specialitate nu sunt finalizate și nu se știe încă oficial la ce concluzii vor ajunge. Pe de altă parte, conform Constituției, președintele stabilește politica externă a României și semnează tratate în numele țării. Iar în acest sens, pe cale de consecință, Dăncilă trebuia să primească mandat din partea lui Klaus Iohannis.
Există un precedent în acest sens: Curtea Constituțională a României a statuat, în 2012, când existau conflicte constituționale de reprezentativitate a țării între președintele Traian Băsescu și premierul Ponta, că șeful statului reprezintă România în plan extern și că premierul poate fi delegat în locul său, dar numai cu mandat din partea președintelui.
Prin anunțul că va muta ambasada României de la Tel Aviv la Ierusalim, Viorica Dăncilă a încălcat legislația în vigoare uzurpând atribuțiile președintelui și Constituția, care prevede la articolul 91 că: „Președintele încheie tratate internaționale în numele României, negociate de Guvern, și le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate și acorduri internaționale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege”.
Prin declarația privitoare la mutarea ambasadei României în Israel, Viorica Dăncilă sabotează interesele României în Europa și compromite politica externă a țării din ultimii 60 de ani, pe subiectul Orientului Mijlociu, punându-ne într-o situație delicată chiar în interiorul Uniunii Europene, prin nerespectarea rezoluțiilor Consiliului de Securitate al ONU. Dăncilă decide cutezător de naiv și hazardat într-o situație istoric litigioasă, delicată și încordată din punct de vedere al dreptului internațional, înaintea specialiștilor din politica externă și chiar înaintea marilor puteri ale Europei, a Germaniei, a Franței, a Italiei, a Marii Britanii… Incredibil!
O primă consecință și semnal politic rezidă în anularea vizitei de stat a Regelui Abdullah al Regatului Haşemit al Iordaniei în România. Acesta s-a dovedit până acum a fi un prieten al României și, poate, cel mai echilibrat și respectat șef de stat al lumii arabe, bun partener și al SUA. Mai apoi, vizita oficială a președintelui Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, în Regatul Maroc, a fost anulată la solicitarea părții marocane și e doar începutul consecințelor pentru România. În acest context, poziția exprimată de premierul Dăncilă ne vulnerabilizează și din punct de vedere al candidaturii României pentru un mandat de membru nepermanent în Consiliul de Securitate al Organizației Națiunilor Unite pentru perioada 2020-2021.
Pe post de trompetă a liderului PSD, Liviu Dragnea, premierul Viorica Dăncilă a mai anunțat de la tribuna AIPAC că are un mesaj de transmis din partea președintelui Camerei Deputaților din Romania, Liviu Dragnea, anume că, în curând, în Parlamentul României vor fi promovate trei legi. În temeiul acestora, evreii de origine română vor primi automat cetățenie română, dar și că supraviețuitorii Holocaustului vor primi ajutoare financiare și acces total la arhivele naționale. Dincolo de intențiile principial nobile, vă întreb cum poate angaja Viorica Dăncilă poziția Parlamentului României, fără nicio prealabilă informare sau consultare, măcar de principiu?! Funcția de premier pe care o ocupă, la fel ca cea de președinte al Camerei Deputaților, sunt reprezentative pentru statul român și reprezintă România instituțional, nu se mărginesc la persoanele fizice de jalnică strânsură numite Viorica și Liviu.
Este absolut scandalos acest calcul electoral meschin, în detrimentul României, prin care Dăncilă și Dragnea doresc, căznit, cu orice preț, să acrediteze ideea că PSD este în grațiile SUA și Israel. Ne plasează într-o postură disonantă în raport cu rezoluțiile ONU și pozițiile asumate la nivelul Uniunii Europene, ne șubrezesc credibilitatea externă expunându-ne periculos.
Mă tem că, dacă doamna Dăncilă mai apare în plan extern cu niscai declarații pe persoană fizică, fie ne trezim cu țara în prag de război cu cineva, fie devenim o țintă teroristă a vreunei grupări extremiste sau teroriste…
Alo, Ministerul de Externe, Serviciul de Informații Externe, oameni de bine de pretutindeni, nu o mai lăsați pe doamna „he, he” să facă declarații în plan extern în nume personal sau „păpușărită” de Liviu Dragnea, riscăm să declanșăm al treilea război mondial… Doamne-ferește!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *