06 Dec 2019
December 6, 2019

Salubritate SMIDS cu referire la orașul Ludus

Revenim în atenția publică și a mass-media cu un subiect la care am mai făcut referire și în primăvara acestui an, pe 28 martie 2019, anume cel al implementării sistemului de management integrat al deșeurilor în județul Mureș. Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor Solide în județul Mureș este un program cu finanțare europeană pe care îl așteptam sa se implementeze din 2010 și care ar fi trebuit să rezolve într-o maniera europeană problema gestionării deșeurilor în județul Mureș.
Pentru cei care își mai amintesc, într-o conferință de presă din 28 martie 2019, atrăgeam atenția că modul de implementare al acestui proiect este defectuos iar abordarea CJ Mureș și ADI ECOLECT era eronată. Aceste constatări le-am transmis public după ce m-am consultat cu mai multe firme ce operau în județ și care și-au exprimat îngrijorarea susținând că acest proiect va fi un eșec.
Semnalul de alarmă tras de mine la acel moment s-a vrut a fi unul constructiv, în sensul în care ca cetățean al acestui județ, doream să pun umărul la implementarea cu succes a acestui proiect deosebit de important care afectează fiecare cetățean din județul Mureș. Interpelarea mea nu a avut ecoul scontat, acela de a responsabiliza conducerea CJ Mures și ADI ECOLECT. Deși în respectiva conferință de presă am arătat care sunt problemele majore tehnice și economice în implementarea SMIDS, am primit în schimb doar replici politicianiste fără substanță, care nu au rezolvat problemele semnalate.
Consultarea și poziția de bun simț pe care am exprimat-o pe marginea acestui subiect a fost taxată ca un atac la persoană, fiind dusă în derizoriul unor replici politice răutăcioase și a faptului ca doresc să îmi fac campanie electorală pe marginea acestui subiect. Timpul a trecut, nu am mai amintit acest subiect în campaniile electorale din acest an, cea de la europarlamentare si cea de la prezidențiale, din dorința de a nu amesteca lucrurile.
Ce avem azi, în urma încheierii contractelor de delegare a gestiunii pentru salubritate în 6 din cele 7 zone a județului Mureș. Conform datelor din SEAP, este interesant că pentru o activitate așa de bănoasa nu s-au prea înghesuit firmele de salubritate să participe la aceste licitații. În mare parte, în 5 din cele 6 zone supuse procedurilor privind achizițiile publice a participat o singura firma SYLEVY SALUBRISERV SRL, care a adjudecat toate aceste zone. Am întrebat și eu firmele de profil care operau înainte de ce nu au participat la licitații? Nu aveți capacitate tehnica sau financiară?
Răspunsul din partea lor a fost unul consternant… Pentru a ne putea încadra în programul și tarifele oferite de către Consiliul Județean nu exista decât o singură soluție: fraudarea programului de colectare și nerespectarea colectării pe fracții așa cum impune legea. Adică, mai clar, executarea tuturor serviciilor din contract nu era posibilă la prețurile oferite. Firmele nu ar fi încasat cât cheltuiau pentru a respecta condițiile contractuale.
Am solicitat aleșilor locali PMP să se intereseze la nivel local cum este implementat acest proiect si cum se desfășoară activitatea de salubritate. Astăzi vreau sa va prezint un caz concret cum funcționează salubritatea în orașul Luduș.
Dacă înainte de implementare, un cetățean din Luduș plătea 5 lei/lună tariful de salubritate, acesta a crescut în prezent la 8,93 lei/lună. Creșterea prețului este normală în condițiile în care prin noul caiet de sarcini operatorul avea ca obligație să colecteze gunoiul menajer de două ori pe săptămână față de o dată pe săptămână anterior, plus se instituia ca obligație suplimentară colectarea separată a deșeurilor reciclabile pe fracțiile plastic, hârtie-carton și sticlă în fiecare săptămână de doua ori.
Ce este surprinzător la Luduș este faptul că, deși operatorul s-a angajat să respecte prin contract programul de colectare pe fracții, acest lucru nu se întâmplă în realitate. Operatorul execută programul de colectare anterior (lucrează mai puțin) deși primește tariful majorat. Îmi permit să afirm că acest lucru este ilegal, întrucât înseamnă o prejudiciere a banului public, în condițiile în care din acest contract se execută servicii parțiale (circa 35% din contract după estimările noastre) iar plățile la contract se fac integral. Astfel, prin înțelegeri obscure, operatorul are cheltuieli mai puține și încasează mai mulți bani.
Vreau sa atrag atenția și pe această cale cu privire la salubritate în județul Mureș. Sunt probleme mari de legalitate în executarea și plata serviciilor efectuate iar situațiile despre care vorbeam în conferința de presă din 28 martie 2019 încep să se întâmple în realitate.
Solicit pe aceasta cale factorilor de decizie din Primăria Luduș, Consiliului Județean Mureș, ADI ECOLECT Târgu-Mureș dar și operatorului să corecteze programul de colectare în Luduș și să ia măsuri astfel încât sa se respecte condițiile contractuale prin executarea tuturor serviciilor prevăzute. Consider că dacă operatorul nu execută toate serviciile ce îi revin contractual în sarcină, este de datoria instituțiilor menționate să plătească parțial doar serviciile executate. Solicit imperativ pe aceasta cale verificarea și soluționarea problemei semnalate.
Acest subiect îmi stârnește interesul și vă asigur că, în următoarele conferințe de presă, vom mai vorbi despre respectarea termenilor contractuali privitori la salubrizare venind cu noi date și din alte localități din județul Mureș. Voi monitoriza această activitate și le solicit mureșenilor să mă sesizeze unde apar nereguli în acest sens.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *