Revin asupra sistemului de managementului integrat al deșeurilor și a serviciilor de salubritate asigurate la nivelul județului Mureș, subiect pe care l-am dezbătut pe larg în conferințele mele de presă și pe care îl monitorizez cu mare atenție.
În mod repetat, am atras atenția că acest proiect în formula în care se dorește a fi realizat nu va funcționa. Cauza principală o constituie personalul care s-a ocupat de implementarea acestui proiect, angajații de la ADI ECOLECT Târgu-Mureș, numiți acolo doar pe criterii politice și care nu au studii de specialitate. Aici vorbim de incompetență!
În al doilea rând, în pofida multitudinii atenționărilor pe care le-am asumat public privitoare la acest proiect, atât Conducerea Consiliului Județean Mureș, cât și cei de la ADI ECOLECT Târgu-Mureș au evitat să aplice principiile transparenței decizionale în administrația publică și au blocat orice dialog sau punct de vedere diferit dar pertinent, argumentat, pe marginea acestui subiect. Aici vorbim probabil de interese politice ascunse…
Orice semnal de alarmă pe care l-am promovat pe marginea acestui proiect important a fost plasat în derizoriu, conducerea Consiliului județean Mureș acuzându-mă că provoc conflicte artificiale și că doresc cu orice preț să îmi fac campanie electorală. Dacă vă mai amintiți, în urmă cu un an, după prima mea conferință de presă privitoare la managementul integrat al deșeurilor și al serviciilor de salubritate asigurate la nivelul județului Mureș, precum și în legătură cu procedura de achiziții publice pentru serviciile de salubrizare, președintele Consiliului județean Mureș, Peter Ferenc, m-a acuzat public că bat câmpii și își asumă întreaga responsabilitate pentru licitațiile organizate care au decurs legal, mai mult că vom avea la nivelul județului Mureș servicii de salubrizare la standarde europene.
Doresc sa îi dezvălui pe această cale președintelui Peter Ferenc cum funcționează în mod real aceste servicii pentru care a garantat și public și-a dat cuvântul.
Să luăm un exemplu: comuna Gălești care face parte din zona 1 Sânpaul și unde operează Asocierea Sylevy Salubriserv SRL – Brai CATA SRL. Conform graficului de colectare asumat, pe această zonă operatorul trebuie sa ridice deșeurile menajere din 3 in 3 zile adică de 9 ori/lună, deșeurile similare din 3 in 3 zile, adică de 9 ori/lună, iar deșeurile reciclabile din 3 in 3 zile, adică de 9 ori/luna. Prețul ofertat de operator la licitație includea toate aceste servicii.
Ce se întâmplă în realitate, vedem la o primă consultare a paginii de Facebook a Primăriei Galești, care ne transmite următorul program de colectare: 2 colectări/lună la deșeurile menajere și 2 colectări/lună la deșeurile reciclabile.
În concluzie, operatorul execută serviciile cu o frecvență redusă, respectiv doar 2 din cele 9 colectări pentru care a câștigat licitația, în privința deșeurilor menajere (adică 22,22%), 0 din 9 la deșeurile similare (adică 0%) și 2 din 9 la deșeurile reciclabile (adică 22,22%). Per total, avem un grad de executare a serviciilor de 14,81%. Problema apare la faptul că serviciile fiind executate parțial, operatorul are cheltuieli aferente doar pentru aceste servicii iar diferența care nu se execută (85,19%) reprezintă cheltuieli care nu au loc și care, evident, se transformă în venituri care rămân în mod nejustificat și necuvenit în buzunarele operatorului. În fapt, cetățenii plătesc operatorului, prin complicitatea Executivului Primăriei Gălești dar și a angajaților ADI ECOLECT Târgu-Mures, sume pentru care nu se prestează respectivele servicii și care constituie un prejudiciu la bugetul administrației publice locale. Aici vorbim despre prejudicii clare, demonstrate, deci nelegalități și posibile fraude.
Așadar, nu am atras atenția degeaba, urmăresc subiectul cu mare interes, deoarece indică un caz clasic de sifonare a banului public, combinată cu multă incompetență. Reflectă inechivoc o administrație a județului incapabilă să gestioneze probleme de maximă importanță ale comunității mureșene.
De asemenea, am fost sesizat asupra felului în care se face colectarea selectivă sau mai bine spus „selectarea colectivă” a deșeurilor reciclabile și în comuna Sântana de Mureș. Am primit imagini foto și video de la respectivele servicii prestate. Concret, toate pubelele, indiferent ce conțineau, plastic, hârtie sau sticlă erau deșertate în aceeași mașină de salubrizare, în ciuda faptului că legea și contractele de salubrizare prevăd altceva. O bătaie de joc la adresa locuitorilor comunei, care, din grijă față de mediu, alocă din timpul lor pentru a colecta, în propriile gospodării, deșeurile pe categorii și le transportă la tomberoane selectiv.
În abordările mele publice privitoare la acest subiect, din urmă cu 10 luni, anticipam că din cauza caietelor de sarcini și a procedurilor de licitație prost concepute, se va ajunge exact la această situație.
Bănuiesc că lucrurile se petrec întocmai și în alte localități din județul Mureș. Voi sesiza această situație, la rândul meu, instituțiilor cu atribuții de supraveghere și control în domeniu. Iată ce mi-au comunicat pe paginile mele de Facebook diverși cetățeni: „Ovidiu Lucian Rusu – Sâncraiu de Mureș, la fel; Iosif Szasz – Ca fost consilier local, deci în cunoștință de cauză, pot afirma că în comuna Batoș contractul cu firma respectivă este încheiat preferențial și asta vă poate confirma consilierul local al PMP. Dar na, așa conducători, așa țară…; Alex Tolan – Nu doar în Sântana se face așa, și în Târgu-Mureș; Stefan V Ciobanu – Asta in timp ce firme care ar lucra corect nu ajung la contracte cu statul pentru ca nu fac parte din partid. Singurul criteriu real de atribuire in Romania a contactelor cu statul. Sunt curios daca firma e sancționată într-un fel, sau ca și de obicei… toata lumea știe, ei își iau banii. Și cam atât…; Am putea continua la nesfârșit…
Solicit pe această cale public conducerii Consiliului județean Mureș (am făcut-o și pe cale oficială), de asemenea conducerii ADI ECOLECT Târgu-Mureș dar și operatorului de salubritate să ia masuri urgente de supraveghere și corectare a situației prezentate, de respectare de către operatori a procedurilor prevăzute în caietul de sarcini, precum și în oferta pe baza cărora au fost desemnați câștigători ai licitației, astfel încât să se conformeze programului de colectare dar și standardelor serviciilor stipulate în contract. Nu vă jucați cu „standardele europene” ale acestor servicii pe care le promitea foarte sigur, dar până acum pur demagogic, președintele Consiliului județean Mureș! Mai ieșiți din birou, dle Peter Ferenc, să vedeți personal realitățile revoltătoare, dăunătoare, care aduc prejudicii județului în această privință!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *