Există o realitate de necontestat: pandemia a lovit crunt economia românească. Guvernul estimează o contracție de 4% din Produsul Intern Brut și un deficit de 8%. Alte surse mai pesimiste vorbesc de un minus economic de 5% din PIB și un deficit de 10%. Pentru că uneori cifrele acestea procentuale pot crea confuzie, vorbim în termeni reali de o pierdere între 26 de miliarde de euro și 33 de miliarde de euro. Aceasta este factura dură a pandemiei de SARS – CoV2 pe care o plătește România. Sunt cam tot atâția bani, câte fonduri structurale au fost alocate de Uniunea Europeană în exercițiul bugetar 2014 – 2020.
Ca să fim corecți însă, 10,1 miliarde de euro reprezintă datoria de anul trecut, lăsată moștenire de premierul Viorica Dăncilă și PSD, care ne-au mai transmis și un deficit bugetar de 4,59% din PIB în 2019.
În contextul acestor cifre abisale, „cocoșeala” politică din Parlament de astăzi pare însă mai degrabă ridicolă. Pe de o parte, constatăm populismul electoralist deșănțat al PSD și al sateliților săi, o iresponsabilitate politică riscantă care ar putea conduce România către faliment. Pe de altă parte, asistăm și la un optimism de paradă nejustificat din partea guvernanților, de parcă ziua de 6 decembrie a scrutinului electoral ar fi ziua în care toate problemele Patriei și ale planetei s-ar rezolva ca prin farmec.
Sunt trei argumentații care trebuie luate în calcul, atunci când dezbatem oportunitatea unui buget, menit să fie prezentat Parlamentului, eventual în regim de urgență, în perioada următoare. Toate trei indică nevoia de a proceda cu înțelepciune în privința Bugetului de stat și de a nu grăbi procedurile forțând adoptarea în pripă și la presiune electoralistă prin actualii parlamentari care mai au doar câteva săptămâni de mandat.
• 1. Legitimitatea politică scăzută a actualului Parlament și, implicit, a Guvernului care a primit votul de învestitură și încredere din partea acestui Legislativ. PMP consideră că este absolut firesc ca următorul Guvern emanat de viitoarea construcție legislativă parlamentară să fie cel care propune un nou buget.
• 2. Trebuie luat în calcul faptul că ne aflăm în campanie electorală pentru parlamentare. Din păcate, observăm că PSD vine consecvent cu propuneri care mai de care mai populiste, în tentativa nesăbuită de a mai aduna câteva voturi chiar știindu-se că șansele ca PSD să guverneze sunt foarte mici. Concluzionăm că, practic, majoritatea parlamentară din jurul PSD nu vrea altceva decât să amorseze electoral niște mine legislative și bugetare care să explodeze în anii viitori în detrimentul țării.
• 3. În mod justificat, există o lipsă de predictibilitate economică. Noi restricții, inevitabil, pot oricând da peste cap proiecția bugetară, realitatea economică este volatilă și se poate modifica de la o lună la alta, uneori chiar săptămânal. În aceste condiții de instabilitate, este hazardant și absurd să asumăm acum construcția unui buget pentru anul 2021.
Întrucât memoria unor colegi parlamentari de la PSD este destul de scurtă, aș îndrăzni să le amintesc de Bugetul de Stat pe anul 2019, pe care majoritatea confortabilă de la vremea respectivă, PSD – ALDE – UDMR, l-a votat și dezbătut abia în februarie 2019, adică la patru luni distanță față de momentul în care ar fi trebuit propus. Atunci, cu obediență, ați tăcut mâlc în fața „tătucului” pesedist Liviu Dragnea. De ce acum, într-un context infinit mai complicat, este agitație politică și se creează falsa problemă că n-avem buget pentru anul viitor.
Așa cum a făcut-o întotdeauna în gestionarea problemelor naționale importante, Partidul Mișcarea Populară nu acordă un cec în alb Guvernului Orban sau celor de la PNL. Suntem relativ dezamăgiți de întârzierea unor investiții importante în infrastructură, care ar fi putut să ajute la relansarea economică. Credem că ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, ar fi putut să dea dovadă de mai multă imaginație în a folosi pârghiile rezultate din suspendarea Pactului de Stabilitate și de Creștere la nivel european. Un Buget nu trebuie să fie un simplu act de contabilitate, ci se cuvine să reprezinte transpunerea în realitate a unei viziuni despre și pentru dezvoltarea țării noastre. Or, anul 2020 a fost marcat mai degrabă de imperativele gestionării unor situații grave de criză, nefiind materializate soluții concrete salvatoare pentru ieșirea din acest marasm.
PMP consideră că Bugetul pentru anul 2021 trebuie să fie propus de viitorul Guvern, iar acesta să fie concentrat pe investiții în infrastructură, dezvoltare și pe folosirea banilor pe care îi vom împrumuta sau îi vom accesa de la Bruxelles pentru a reanima economia națională. Mai mult ca niciodată, trebuie stăvilit populismul deșănțat, condamnată demagogia electoralistă, România are nevoie de politicieni responsabili, de oameni de stat și guvernanți capabili să treacă țara cu bine prin actualele încercări, seisme economice, pericole și turbulențe sanitare. România are nevoie de stabilitate!
Dumnezeu să ne ajute!
(Alocuțiune susținută în ședința de plen a Camerei Deputaților, cu tema „Stadiul elaborării proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2021 și a proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021”, în prezența prim-ministrului Ludovic Orban, invitat la solicitarea Grupului parlamentar al PSD)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *