Se știe demult că, în unitățile de învățământ purificate etnic, în care elevii maghiari învață după o programă originală proprie, se predă o istorie denaturată în raport cu realitatea și ostilă poporului român. Această istorie este bazată pe teoriile lui Roessler, conform cărora românii au venit din Balcani, în secolele XIV–XV, şi s-au manifestat ca un „factor perturbator” al ordinii maghiare, fiind nevoie de eforturi pentru civilizarea „păstorilor seminomazi”. Este negată originea daco-romană a poporului român, susținându-se că românii au venit în Transilvania la 400 de ani după venirea ungurilor, organizați în cete de păstori seminomazi, care au avut nevoie de măsuri de coerciție pentru a se putea încadra într-un stat organizat. Așadar, românii ar fi o rasă inferioară provenită din niște venetici, urmași ai unor nomazi barbari și păstori care au migrat cu turmele lor de prin Macedonia și Albania.
Aceste aberații au fost susținute și de Delegația maghiară de la Paris din 1920, când s-a încercat să se amâne cât mai mult semnarea tratatului de pace care ar fi dus la recunoașterea Unirii Transilvaniei cu România. Șeful delegației de la Budapesta, contele Albert Apponyi, a pus la dispoziția marilor puteri ample memorii în care apăra cauza Ungariei. Notele părții maghiare au încercat în permanență să inducă ideea că românii sunt o rasă inferioară, incapabilă să guverneze şi greu guvernabilă.
Această istorie li se predă elevilor maghiari, fără ca vreo autoritate a statului român să intervină. Aflăm, în acest sens, din „Ziarul Harghita.ro” (http://ziarharghita.ro/cum-sunt-educati-copiii-maghiari-contra-constitutiei-romaniei) că, „la Liceul Palo Imre din Odorheiu Secuiesc, școală de stat din România, finanțată din bani publici, copiii maghiari au învățat, pe 4 iunie, care este harta Ungariei Mari. Cu multă implicare cadrele didactice au explicat copiilor că, de fapt, zona în care sunt ei e a Ungariei și că România ar fi fost mult mai mică și ar trebui pe viitor să fie mult mai mică.”
Vă întreb, vi se pare firesc ca într-o școala din România elevii să fie educați să nu recunoască granițele teritoriale ale statului român, să-i considere pe români inferiori și „ocupanți” care „le-au furat pământul” maghiarilor?! Să fie învățați că trebuie să lupte pentru reîntregirea Ungariei Mari?!
Este de neacceptat așa ceva! Adică, tocmai cadrele didactice devin complice la politica separatistă și de dezbinare etnică, prelungind și rezonând cu mesajele politicienilor maghiarimii în interiorul unităților de învățământ. Iată un exemplu și un argument edificator pentru explicitare efortului mobilizator al politicienilor maghiarimii de separare a elevilor români de cei maghiari în procesul educației de la grădiniță până la învățământul superior.
Vă solicit, domnule ministru, să vă faceți datoria și să dispuneți un control de urgență în respectivele unități de învățământ „purificate etnic”, pentru a verifica după ce programă școlară și ce manuale se desfășoară procesul de învățământ. De asemenea, dacă veți găsi, ca din întâmplare, manuale de istorie provenite din Ungaria și fără nicio legătură cu programa școlară oficială, vă solicit să mă informați cu celeritate ce măsuri ați dispus? Sper să nu vă împiedicați în acest control de parteneriatul cu UDMR care susține actuala guvernare, gândiți-vă doar că în această funcție s-au aflat înaintea dumneavoastră Octavian Goga, Spiru Haret, Nicolae Iorga, Titu Maiorescu și mulți alții, care reprezintă făclii ale nemuririi neamului românesc. Ei nu și-au trădat niciodată propriul popor.(Interpelare adresată Ministerului Educației Naționale,Domnului ministru Valentin Popa)