Back
Featured image of post Învățământul este supra-teoretizat, programele școlare sunt prea încărcate nefiind corelate cu cerințele de pe piața muncii și nici cu nevoile sociale…

Învățământul este supra-teoretizat, programele școlare sunt prea încărcate nefiind corelate cu cerințele de pe piața muncii și nici cu nevoile sociale…

Ați parcurs mai multe mandate de ministru al Educației, sunteți și un cadru didactic universitar cu experiență, de aceea vă adresez un apel în virtutea nevoii de reformă fundamentală a învățământului și a educației din România.
Studii de specialitate indică o realitate supărătoare, anume că școala încă îi mai tratează pe elevi ca pe niște „roboți” puși să memoreze, să „tocească” pentru discipline inadecvate, în timp ce materiile care stimulează creativitatea și gândirea productivă lipsesc. Prevalează teoretizările, temele în exces și asistăm la programe școlare încărcate de conținut teoretic, dificil de asimilat și prea puțin folositor în viața practică. Acestea sunt, de altfel, concluzii ale unui studiu realizat recent de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ cu ajutorul elevilor, părinților și profesorilor.
Concret, studiul publicat recent arată că 90,2% din respondenți consideră că programele școlare sunt încărcate și nu sunt adaptate nevoilor celor mici. Astfel, participanții la sondaj spun că ar trebui să se introducă discipline noi precum educația pentru sănătate, educația sexuală, antreprenoriatul, public speaking, educația financiară, dezvoltarea personală sau gestionarea emoțiilor. Totodată, actorii principali din sistemul de învățământ reclamă lipsa de tehnologii moderne și de viziune în procesul de învățare la clasă.
Mai mult, programele școlare sunt neconforme cu provocările realității iar sistemul de învățământ în loc să apere interesele elevilor, e preocupat prioritar să mențină posturile profesorilor. Planurile-cadru s-au realizat în interesul profesorilor, adică ei să aibă cât mai multe ore la clasă, deci cât mai mulți bani în buzunar, fiind necesară inovarea reală a acestora.
O altă problemă o constituie stresul provocat de temele pentru acasă în exces. Copiii primesc teme multe și dificile deși legislația în vigoare interzice această practică. Concret, un ordin de ministru adoptat în urmă cu doi ani de Mircea Dumitru, fost ministru al Educației, prevede că elevii nu ar trebui să petreacă mai mult de două ore pe zi pentru teme. 50% din elevi, părinți și profesori consideră că temele reprezintă un factor de stres
De asemenea, un ordin emis de Ministerul Sănătății în 1995 arată că un copil de 7-8 ani nu ar trebui să petreacă mai mult de patru ore și 30 de minute pe zi pentru activități intelectuale. Totodată, elevii cu vârste între 9 și10 ani nu ar trebui să depășească cinci ore, iar cei între 11 și 13 ani nu ar trebui să învețe mai mult de șase ore. De asemenea, adolescenții între 14 și 15 ani sau de 16 -18 ani nu ar trebui să desfășoare activități intelectuale mai mult de șapte ore, respectiv opt ore.
Sondajul realizat de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ arată că programele școlare sunt prea încărcate, nu sunt corelate cu cerințele de pe piața muncii și nici cu nevoile sociale. De asemenea, respondenții sondajului susțin că unitățile de învățământ au nevoie de multe dotări.
La sondaj au participat 1.050 de persoane, dintre care 64% cadre didactice, 55,8% părinți și 7,8% elevi. Sondajul s-a desfășurat în perioada iulie-octombrie 2018, doar în mediul on-line.
Doamnă ministru, am convingerea că aceste probleme reale sunt cunoscute și de dumneavoastră, de aceea vă solicit să mă informați ce măsuri reformatoare aveți de gând să promovați în acest mandat, pentru a corecta sau măcar a remedia pozitiv această stare de fapt din învățământul românesc?(Interpelare Ministerului Educației Naționale, Doamnei ministru Ecaterina Andronescu)
Sursa foto: bihon. ro

Last updated on Jul 05, 2021 00:09 +0300
comments powered by Disqus