Ministerul Educației Naționale a constituit, la începutul acestui an, grupuri de lucru în vederea modificării programelor școlare la Limba și literatura română pentru întreg ciclul gimnazial (clasele V-VIII). Dincolo de orice alte polemici, două situații de neacceptat au rezultat în urma aprobării de către M.E.N. a noilor curricule, așa cum rezultă ele din Anexa 2, la Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 3393/28.02.2017, publicate între timp și în Monitorul Oficial.\
- Programa la Limba și literatura română pentru clasele V-VIII propune diverse teme generale de studiu, dar nu vine și cu o selecție precisă a textelor literare elocvente pentru respectivele unități de învățare. Cu alte cuvinte, plecând de la premisa, exprimată explicit de o membră a unuia din grupurile lucru, potrivit căreia autorii canonici romani ar fi ,,prăfuiți”( !!!), selecția respectivelor texte este lăsată la libera alegere a fiecărui profesor de limba și literatura română. Mai mult chiar, în proiectele de manuale la care se lucrează în prezent, multe din textele ilustrative despre care vorbim nici măcar nu sunt din literatura română, ci din autori de aiurea! Cum mai putem vorbi în aceste condiții despre studiul literaturii române ?\
- O a doua problemă, mult mai gravă, este apariția unei programe școlare DIFERITE pentru disciplina Limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară. Ce înseamnă acest lucru ? Destul de ușor de dedus! Peste un an sau doi, având în vedere că studiază după o programă diferită, absolvenții de opt clase de la școlile si secțiile cu predare în limba maghiară vor cere examen de Evaluare Națională DIFERIT ! Apoi, pe cale de consecință, programă diferită la Limba și literatura română și pentru liceu, examen diferit de bacalaureat etc. O atare situație de fapt, consider că este inadmisibilă și fără precedent în Europa. Credeți cumva, domnule ministru, că veți găsi în Germania vreo programă școlară diferită la Limba și literatura germană pentru turci? Și, slavă Domnului, în Germania sunt câteva milioane! Sau, în Franța, pentru marocani și algerieni? Ori, în Anglia, pentru indieni și pakistanezi?
Vă adresez rugămintea să verificați de urgență aceste aspecte și să mă informați ce măsuri veți dispune în consecință.
Interpelare adresată Ministerului Educației Naționale, Domnului ministru al Educației, prof. univ. dr. Pavel Năstase