Proiectul centurii rutiere ocolitoare a municipiului Târgu-Mureș a fost „moșit” de interese politicianiste divergente, încă din 2004. În funcție de cum s-au perindat pe la guvernare, cei interesați să se aleagă cu un business profitabil de pe urma centurii, i-au tot mutat traseul încă din faza de proiect, alimentând speculațiile imobiliare și proiectarea de pensiuni sau diverse potențiale afaceri, pe relația Corunca – Livezeni – Sângeorgiu de Mureș – Ernei, costurile materializării proiectului fiind estimate la aproape 50 de milioane de euro.
În plină campanie electorală pentru președinția României, premierul Victor Ponta și PSD inaugurau populist, cu fast, surle și trâmbițe mediatice, deschiderea șantierului marelui „miracol” infrastructural al Târgu-Mureșului. A doua zi, după ce utilajele proaspăt lustruite și caschetele noi de șantier au fost precaut dezinfectate și parfumate pentru creștetele ministeriale simandicoase, șantierul centurii s-a închis subit. L-am mai văzut doar spectaculos pozat în pliantele electorale ale PSD, îndesate cu năduf și cu de-a sila, prin cutiile poștale ale târgumureșenilor, ca nadă specifică de sezon electoral.
Acum, mai vedem doar circul, busculada și bătaia de joc aferente unui proiect pripit, superficial, configurat inițial în 2004 și neactualizat în temeiul realităților urbanistice timp de aproape un deceniu. Constatăm însă perseverența tembelă de a-l pune în operă nemodificat din partea unor iresponsabili. Un drum care trece la un metru de casele dintr-un cartier de locuințe din Livezeni, care distruge proprietățile și bulversează existența unor oameni nevinovați, un drum pentru care nu au fost consultați deținătorii proprietăților private afectate de traseul acestuia, cărora nici măcar nu li s-a propus anticipat vreo despăgubire și nici nu s-au realizat la timpul potrivit demersurile legale de expropriere pentru utilitate publică. Acești oameni își caută acum dreptatea prin instanțele de judecată, risipindu-și resurse materiale și nervi, pentru că instituții bugetofage ale statului român, începând cu primul-ministru și Guvernul României, Ministerul Transporturilor și CNADNR și-au bătut joc de ei. Iată, cronologic, povestea reflectată de mass-media a acestei batjocuri numită „Centura municipiului Târgu-Mureș”.
„Ziarul de Mureș”, 24 octombrie 2014 – „Guvernul Ponta, prin Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a inaugurat șantierul pentru construcția variantei de ocolire a Municipiului Târgu – Mureș. La eveniment a fost prezent prim-ministrul României, Victor Ponta. Acesta a fost însoțit de Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, Ministrul Apărării Naționale, Mircea Dușa și de Vicepremierul Liviu Dragnea. În sfârșit, târgumureșenii se pot bucura pentru că, în mai puțin de doi ani, orașul lor va respira mai ușor, traficul greu urmând a ocoli orașul florilor. Victor Ponta le-a cerut constructorilor să accelereze lucrările, astfel încât acestea să se finalizeze în 2015. Până la finele anului 2016, târgumureșenii vor putea circula pe Autostradă până la granița de Vest a României… Victor Ponta a declarat jurnaliștilor prezenți la eveniment că, până la finele anului 2016, târgumureșenii vor putea circula înspre țările din Vest pe Autostradă (sic!).”
„Zi de zi”, 20 aprilie 2015 – „După vizita premierului nu s-a mai întâmplat nimic, până acum recent, când topografii au început să măsoare traseul viitoarei centuri și să-l marcheze cu țăruși, iar angajații companiei să negocieze cu locuitorii utilizarea străzilor din comună pentru transportul materialelor de construcție, altfel spus dreptul de trecere a mașinilor de tonaj greu spre șantierul centurii. Însă la fața locului, acest proiect pare desprins dintr-o piesă absurdă, atâta vreme cât viitoarea șosea ar traversa case, curți sau grădini ale unor proprietari din cartierul Orizont. Proiectul din 2004 nu ținea cont la vremea aceea de faptul că pe traseul centurii se afla proiectul imobiliar dezvoltat de Bența Group”.
„Proprietarii caselor din Cartierul „Orizont” s-au constituit într-o asociație – Asociația „Orizont” – pentru a protesta față de intenția Guvernului de a construi centura exact lângă casele lor. Într-o notificare adresată Ministerului Mediului și Schimbărilor Climatice, Agenției pentru Protecția Mediului și Ministerului Transporturilor – Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Consiliului Județean Mureș și Primăriei comunei Livezeni, Asociația „Orizont” sesizează: «(…) precizăm faptul că actualmente situația din teren a zonei pentru care solicităm devierea traseului variantei de ocolire nu mai corespunde situației faptice, din perioada în care s-a realizat studiul de fezabilitate și s-a întocmit proiectul construcției, respectiv anul 2005. Astfel, începând din anul 2005 zona menționată a cunoscut o amplă dezvoltare imobiliară prin realizarea de construcții – case de locuit, instalații, utilități etc. elemente care prin proiectarea, execuția și exploatarea drumului în versiunea actuală vor fi lezate în mod ireversibil»”.
„Vă spuneam mai sus că proiectul variantei de ocolire reluat în HG 378 este neactualizat, nu ține seama de realitatea din teren, și anume construirea în zonă a unui cartier de case care nu este în niciun caz teren extravilan, după cum apare în proiect și a fost astfel prezentat pentru obținerea de fonduri de la Banca Europeană de Investiții. Mai ales că acel cartier e vizibil de pe Google Maps ca să ne oprim asupra unei simple metode de verificare. Putem vorbi în această situație de săvârșirea unei infracțiuni de fraudă a intereselor financiare ale României și chiar ale Uniunii Europene – Banca Europeană de Investiții fiind banca UE prin prezentarea unei situații nereale? Specialiștii în drept afirmă că da. Ar fi de stabilit doar cine a săvârșit infracțiunea, care pare, momentan, un cartof fierbinte în mâna oficialilor CNADNR”.
„Zi de zi”, 22 aprilie 2015 – „La intrarea în comuna Livezeni, peste drum de șantierul centurii de ocolire a municipiului Târgu-Mureș pe care anul trecut l-a inaugurat chiar premierul Victor Ponta, un grup de oameni se opune intrării utilajelor antreprenorului general, firma spaniolă Copisa Constructora Pirenaica. La fața locului au ajuns comisarul Alin Nicușan și un grup de polițiști de la Secția nr. 5 și primarul localității, Vasile Tătar. Oamenii reclamă că nu au fost despăgubiți încă, în timp ce reprezentanții companiei constructoare susțin că au primit ordin de începere a lucrărilor și că pot să lucreze chiar dacă locuitorii nu au fost încă despăgubiți”.
„Zi de zi”, 24 aprilie 2015 – „Locuitorii de pe strada Pădurii își continuă demersurile pentru a bloca realizarea variantei de ocolire a municipiului Târgu- Mureș pe actualul amplasament.În Livezeni, au început lucrările de decopertare. Oamenii de la partea de jos a centurii care protestau acum câteva zile ne-au declarat că nu au știut ce să facă în fața buldozerelor, Poliției și Jandarmeriei. De la biroul Secției de Drumuri Naționale din Târgu-Mureș, aceștia au fost liniștiți că își vor primi banii. O nouă confirmare că lucrările au început fără a se respecta principiul referitor la justa și prealabila despăgubire, așa cum apare în Constituție, și că reprezentanții CNADNR nu au făcut cel mai mic efort de a discuta timp de doi ani de zile cu familiile cărora le vor fi separate casele și curțile de grădini, cu niște oameni pe care nu îi apară nimeni și care habar nu au de lege, Monitoare Oficiale, în ciuda mult amintitei expresii că necunoașterea legii nu te absolvă de vină”.
„Ziarul de Mureș”, 15 mai 2015 – „Completul de judecată de la Curtea de Apel Târgu-Mureș a admis joi cererea formulată de către 60 de locuitori ai Cartierului Orizont din comuna Livezeni de suspendare a executării mai multor articole din Hotărârea de Guvern Nr. 378 din 2013… Altfel spus, până una-alta, constructorul trebuie să oprească lucrările”.
„Agerpres”, 15 iunie 2015 – „Un sat roman datând din secolele II-III a fost descoperit la Sângeorgiu de Mureș de către specialiștii Muzeului Județean Mureș, în timpul lucrărilor de descărcare de sarcină arheologică a zonei prin care va trece viitoarea șosea ocolitoare a municipiului Târgu Mureș”.
Astfel, un alt impediment neluat în calculul proiectului stă în calea lucrărilor la Centura ocolitoare a Municipiului Târgu-Mureș. Firma executoare trebuie să semneze contractul de descărcare arheologică pentru cele 6 situri existente pe traseul stabilit…
În luna iulie, subiectul este preluat de presa centrală care titrează: „Se întâmplă în România. Viitoarea centură de ocolire a unui oraș, la un metru de casele oamenilor!”.
Este pur și simplu halucinant ce se întâmplă cu un proiect de infrastructură, evident necesar și așteptat de mureșeni, dar care are la bază un proiect superficial, neactualizat în temeiul realităților urbanistice actuale, și o conspirație a neputințelor, dezinteresului, diletantismului și a intereselor politicianiste care, până la urmă, se cuvin să poarte culpabil un nume. Până acum, nu este nimeni găsit vinovat sau responsabil. Proiectul este blocat iar victimele care își văd prejudiciate proprietățile, deși constituțional „proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege (art.44, al. 2)”, nu au decât să-și apere drepturile, cu cheltuielile de rigoare, prin instanțele de judecată, câtă vreme instituțiilor subordonate Guvernului României și celor care le conduc nu le pasă! Dar să nu uităm, trăim în România, iar batjocura instituțiilor statului la adresa cetățeanului cinstit, corect și bun contribuabil se află la ordinea zilei și, de regulă, ocupă majoritatea timpului instanțelor de judecată.