La o interpelare pe care am adresat-o Ministerului Transporturilor, în calitate de senator, la începutul anului 2013, privind situația Aeroportului „Transilvania” din județul Mureș, mi s-a răspuns oficial că, prin proiectul „Suport pentru punerea în aplicare a unei strategii generale în sectorul de transport și infrastructură” va fi definită misiunea Ministerului Transporturilor „de a sprijini dezvoltarea unui sistem de transport integrat care să servească în mod eficient și echitabil oamenilor și economiei din România, protejând în același timp mediul, pentru o dezvoltare durabilă în cadrul Uniunii Europene”.
Totodată, în cuprinsul acestei strategii de dezvoltare, se făcea trimitere la Obiectivul 1.4, denumit „Dezvoltarea principalelor aeroporturi din rețeaua TEN-T pentru sprijinirea mobilității” tratează și axa vest – est de dezvoltare a aeroporturilor, în această axă de dezvoltare regăsindu-se cuprinse doar aeroporturile Timișoara, Cluj, respectiv lași.
Cu privire la Aeroportul Internațional „Transilvania” Târgu – Mureș, eram informat că acest aeroport nu se regăsește cuprins în Rețeaua Trans – Europeană de Transport (TEN-T), din cauza faptului că nu îndeplinește criteriile pentru includerea într-una din cele două componente ale Rețelei TEN-T, respectiv Rețeaua Centrală sau Rețeaua Globală. La data respectivă, Regulamentul European referitor la viitoarea Rețea TEN-T se afla în faza finală de aprobare la nivelul instituțiilor europene.
În acest sens, consider că se impune ca, o dată cu finalizarea și aprobarea Master Planului General de Transport, să fie comunicată oficial și strategia privitoare la cele trei aeroporturi din centrul țării (Mureș, Sibiu și Cluj), dacă s-a modificat abordarea ministerială de atunci. În mod special, se cuvine specificat dacă Guvernul României va participa la finanțarea aeroporturilor de interes local, anume dacă va susține investițiile pentru dezvoltare ale acestora. Pe de altă parte, consider că trebuie clarificat dacă se are în vedere, printr-o strategie de infrastructură națională, coexistența, coabitarea celor trei aeroporturi din centrul țării și susținerea acestora, într-o formă sau alta, de la bugetul se stat sau fiecare trebuie să se descurce pe cont propriu, mai precis să rămână exclusiv în grija consiliilor județene. O atare ultimă variantă poate duce chiar la întreruperea activității și chiar închiderea unora dintre aceste aeroporturi (Aeroportul „Transilvania” se confruntă deja cu serioase probleme). E cazul să fie lămurite aceste aspecte oficial pentru ca administrațiile publice locale care le administrează să știe ce au de făcut. Până acum, cu certitudine Aeroportul „Transilvania” este cel care a fost desconsiderat și dezavantajat, întrucât aeroporturile din Cluj și Sibiu au beneficiat de importante investiții susținute de la bugetul de stat sau fonduri europene. Aștept cu interes o clarificare în acest sens!
Interpelare adresata Ministerului Transporturilor României, Domnului ministru Alexandru Răzvan Cuc