În romanul „Ciocoii vechi și noi”, scriitorul Nicolae Filimon, de la a cărui naștere se împlinesc azi 205 ani, ne oferă o critică profundă a societății românești din prima jumătate a secolului XIX. Prezintă tarele societății, parvenitismul, corupția și lipsa de moralitate. Protagonistul Dinu Păturică este un simbol al „ciocoismului”, adică al celor care, prin viclenie, ambiție nemărginită și fără scrupule, ajung în poziții de putere și bogăție, trădând valorile morale. Filimon folosește acest personaj pentru a critica degradarea socială și politică din acea perioadă.
Personaje precum Dinu Păturică reușeau să urce pe scara socială prin înșelăciune, șiretenie și exploatarea slăbiciunilor celor din jur. Relațiile de putere erau adesea corupte, iar moralitatea era sacrificată în favoarea intereselor materiale. Dinu Păturică își folosește viclenia și lipsa de scrupule pentru a urca pe scara socială. Ascensiunea nu se realizează prin merit sau competență, ci prin manipulare și alianțe strategice.
Scriitorul Nicolae Filimon pune accent pe eroziunea morală a societății, în care trădarea, ipocrizia și dorința de putere devin norme acceptabile. Dinu Păturică este un personaj fără conștiință morală, pentru care orice mijloc este justificat pentru a-și atinge scopurile.
Evident, contextul social descris de Filimon este marcat de influențele fanariote și de sistemul moșieresc de la acea vreme. Societatea era ierarhizată strict, iar clasele sociale aveau bariere puternice. Puterea se concentra în mâinile unei elite corupte și deconectate de restul populației.
În roman, clasa politică și elita socială sunt văzute ca fiind corupte, ineficiente și lipsite de integritate. Personajele care dețin puterea o folosesc pentru îmbogățire personală și nu pentru binele comun.
Deși societatea contemporană românească este radical diferită din punct de vedere al structurii politice, economice și sociale față de cea din secolul XIX, temele explorate de Nicolae Filimon în „Ciocoii vechi și noi” rămân și azi la fel de actuale. Corupția, parvenitismul și lupta pentru putere prin mijloace imorale nu sunt doar relicve ale trecutului, ci probleme care continuă să afecteze România modernă, deși într-un context mult mai complex și sofisticat.