Am susținut ca prefect, apoi ca senator și azi ca deputat, proiectele privind dezvoltarea Aeroportului „Transilvania” din județul Mureș. Am pledat pentru această cauză dreaptă care, din păcate, nu a fost susținută politic și la nivel național, rămânând un subiect marginal subsecvent arealului patriotismului local.
La o interpelare adresată Ministerului Transporturilor, în anul 2013, pe tema aeroportului, mi s-a răspuns pompos dar demagogic invocându-se misiunea ministerului „de a sprijini dezvoltarea unui sistem de transport integrat care să servească în mod eficient şi echitabil oamenilor şi economiei din România, protejând în același timp mediul, pentru o dezvoltare durabilă în cadrul Uniunii Europene”. Bla, bla…
Aeroportul Internațional „Transilvania” Târgu – Mureş nu era, de fapt, cuprins în Rețeaua Trans – Europeană de Transport (TEN-T), din cauza faptului că, chipurile, nu îndeplinea criteriile pentru includerea într-una din cele două componente ale Rețelei TEN-T, respectiv Rețeaua Centrală sau Rețeaua Globală. La data respectivă, Regulamentul European referitor la viitoarea Rețea TEN-T se afla în faza finală de aprobare la nivelul instituțiilor europene. Evident, nici nu a mai fost cuprins în această rețea, nefiind susținut în primul rând politic dar fiind totodată prost administrat. Prin raportare la celelalte două aeroporturi cu care se află în competiție directă – Cluj și Sibiu -, Aeroportul „Transilvania” este cel care a fost desconsiderat și dezavantajat, întrucât celelalte două aeroporturi au beneficiat de importante investiții susținute de la bugetul de stat sau din fonduri europene. E drept, este și vina Consiliului Județean Mureș, ca acționar unic, care, din păcate, s-a mărginit să administreze criza aeroportului, fără a avea vreo viziune coerentă, strategică și fără a asuma un plan pragmatic privind dezvoltarea acestuia.
Revenind asupra interpelărilor anterioare, am solicitat de curând, din nou, Ministerului Transporturilor să clarifice viziunea strategică, asumată în temeiul Master Planului General de Transport al României, privind susținerea aeroporturilor din centrul țării. Am aflat astfel că Aeroportul „Transilvania” din Târgu-Mureș a obținut un punctaj în urma rulării Modelului Național de Transport de 44,98 puncte şi face parte din a doua perioadă de finanţare, cu o perioadă de implementare a proiectului cuprinsă între 2021-2024 şi o valoare estimată de 50,04 milioane de euro, fără TVA. Adică, se află pe locul trei, după Aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca, care va intra în finanțare în prima etapă (2016-2018), la o valoare estimată de 125,32 milioane de euro și după Aeroportul Sibiu, care va intra în finanțare tot în prima perioadă, la o valoare estimată de 38,35 milioane de euro, fără TVA.
Iată, așadar, cum lobby-ul politic face decisiv diferența… Din păcate, deși județul Mureș a fost reprezentat politic la guvernare prin miniștri, deținând anterior chiar portofoliul de viceprim-ministru, preocupările acestora s-au concretizat prioritar prin revendicări de natură etnică și nu economică, așa cum s-ar fi cuvenit, adică spre beneficiul tuturor locuitorilor județului Mureș. Acum, asistăm la roadele iresponsabilității și lipsei de solidaritate politică mureșeană, veghind cu supărare un aeroport închis și sperând că nu va sucomba definitiv, până prin 2021, când ar trebui să beneficieze de promisele finanțări.
Sursa foto: zi-de zi