Luni seara, lupta celor din PSD, ALDE și UDMR cu justiția a atins apogeul și încordări legislative paroxistice. Întrucât Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii privind Codul de procedură penală, precum şi pentru modificarea și completarea Legii privind organizarea judiciară trebuia adoptat urgent și cu orice preț, la ordinul liderilor guvernării, documentația aferentă acestor importante reglementări ne-a fost înmânată din scurt, după două ore de desfășurare a ședinței ordinare a plenului.
Am primit, practic, Raportul Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru sistematizarea, unificarea și asigurarea stabilității legislative în domeniul justiției, în timpul ședinței de plen iar acest Raport are exact 315 pagini, cu sute de amendamente. Evident, este imposibil de parcurs în timpul ședinței acest document voluminos, mai ales când s-au realizat neștiute modificări în comisia specială, implicit în timpul desfășurării ședinței plenului.
Iată, în afara chestiunilor de încălcare a procedurilor parlamentare de dezbatere, absolut inacceptabile, câteva dintre considerentele pentru care Partidul Mișcarea Populară va vota împotriva Legii privind Codul de procedură penală, precum și pentru modificarea și completarea Legii privind organizarea judiciară.
În primul rând, Codul nu are o viziune corectă, europeană și profesionistă. Acest cod respectă doar o linie imprimată de evenimentele care s-au petrecut în timpul actualei guvernări PSD-ALDE, plus UDMR, respectiv promovarea Ordonanței 13, insistența în revocarea procurorului șef de la DNA și asaltul pentru modificarea cu orice preț a legilor justiției. Rezultă că legislația penală a României vizează subordonarea justiției și transferul puterii asupra acesteia în curtea PSD din Kiseleff.
Iată doar câteva exemple de afectare semnificativă a legislației penale în vigoare. În ce privește instituția martorului, esențială în aflarea adevărului, conform noilor prevederi martorul va putea refuza să declare faptele despre care a luat cunoștință.
Este interzisă în timpul urmăririi penale comunicarea publică a oricărei informații referitoare la faptele și persoanele care fac obiectul procedurii – cetățenii nu pot afla dacă aleșii lor sunt suspectați de fapte de corupție.
Fostele soții și actualele concubine ale infractorilor nu mai pot fi audiate în calitate de martori în dosarele penale. Cadrul general conferă o protecție sporită infractorului.
Dacă, până acum, politica penală avea victima infracțiunii în centrul ei, conform modificărilor legislative, de acum încolo, infractorul va sta în centrul politicii penale. Indiferent ce nume va avea acest infractor, politica penală românească va vorbi exclusiv despre infractori, și nu despre victimă.
Se introduce o nouă cale de revizuire, respectiv atunci când hotărârea de condamnare nu este semnată de judecătorul care a participat la soluționarea cauzei (adică, exact speța în care liderul PSD, Liviu Dragnea, se judeca corelativă dosarului privind Referendumul).
Au fost ignorate în mare măsură criticile și recomandările judecătorilor din România și, ca atare, reprezintă o involuție în crearea unui sistem de justiție penală modern și adaptat noilor realități sociale, precum și o denaturare a scopului procesului penal și a politicii penale a statului. Sub masca protecției drepturilor omului, se exagerează dându-se o importanță exagerată persoanelor care comit infracțiuni
Se declară că acest Cod de procedură penală vizează exclusiv transpunerea directivei în legislația internă, Directiva europeană în materia consolidării unor aspecte ale prezumției de nevinovăție, a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale și a unor aspecte privind înghețarea și confiscarea instrumentelor și produselor infracțiunilor săvârșite în UE, dar și alinierea acestei legislații la îndrumările obligatorii consfințite prin jurisprudența CCR.
Sună frumos, dar este doar un prilej de a-i scăpa de acoliții puterii de dosarele penale. Dezbaterile nu s-au rezumat însă la transpunerea acestei directive. Nu au fost numai armonizări ale legii la deciziile CCR după cum a fost scopul inițial al comisiei ci a fost mult mai mult.
De la scopul declarat, la realitatea de astăzi, e cale lungă. Soluția rezultată însă este că majoritatea dintre aceste modificări propuse astăzi reprezintă soluții menite să îngreuneze activitatea instanțelor și a parchetelor, fără un studiu de impact cu perspectiva de a duce direct către o reală bulversare a activității organelor judiciare, la slăbirea justiției din România.
Procedura în comisia specială a fost una deficitară și doar s-au mimat și simulat dezbaterile. S-a pretins ca s-ar tine cont de toate amendamentele participanților, însă in realitate s-a ținut seama numai de cele convenabile puterii. Viteza cu care s-a desfășurat toată această procedură și inclusiv votul final demonstrează caracterul discreționar și aservit politic unor persoane cu grave și urgente probleme penale.
Nu este o întâmplare faptul că, în ultima zi de așa-zise dezbateri în comisie, PSD a admis o serie de amendamente, care nu ne mai fuseseră prezentate până în acel moment și nu fuseseră puse în discuția participanților și experților în drept, amendamente care să sprijine corupții în eventualitatea că ei ajung totuși să răspundă în fața legii pentru dobândirea averilor nejustificate.
PMP a propus o comisie paritară care să armonizeze Codurile dar propunerea noastră a fost refuzată. S-a dorit o majoritate a puterii pentru a imprima Codului anumite directive care să protejeze interesele PSD și mai ales ale unor persoane cu grave probleme penale și politicieni corupți în același timp.
PMP nu a legitimat procesul și procedura din Comisia specială, retragerea reprezentantului nostru dovedindu-se acum o măsura oportună pentru că nu am fi putut accepta simulacrul în conceperea unei legi esențiale pentru viitorul României.