Răspund pe această cale, documentat, întrebării ce mi-a fost adresată în timpul unei emisiuni la Radio Tîrgu-Mureș, de către dl. Vasile Sabău, care a fost diagnosticat cu handicap gradul 1, tetrapareză spastică și care beneficiază, în permanență, de asistent personal care îl ajută la toate activitățile zilnice. Pentru a se putea deplasa la tratament, dl. Vasile Sabău și-a achiziționat un autovehicul dotat cu echipamente pentru urcarea, coborârea și transportul în siguranță a pacientului din căruciorul rulant – încadrat la categoria de vehicule speciale, folosit exclusiv în acest scop. Petentul reclama faptul că, din acest an, RCA pentru acest autovehicul a crescut de la 800 lei la 1.700 lei și a fost abrogată și reducerea de 50% de care beneficiau proprietarii acestor vehicule.
Am solicitat un punct de vedere Ministerului Finațelor Publice, care adresându-se Autorității de Supraveghere Financiară, mi-a răspuns, în urmă cu câteva zile, astfel:
”Asigurarea RCA reprezintă un produs de asigurare comercializat de către companii de asigurare autorizate în România, iar asigurarea RCA nu poate fi asimilată unei taxe prevăzute de legislația fiscală…Totodată, în conformitate cu prevederile legislației europene în domeniu, respeciv ale Directivei 2009/138/EC, Autoritatea nu are competența de a interveni în sensul aprobării primelor de asigurare pe care un asigurator intenționează să le practice. În condițiile în care Romînia nu a negociat și nu a implementat în legislația națională, de la data aderării și până la această dată, un sistem general de control al prețurilor, societățile de asigurare iși stabilesc propriile tarife de primă RCA și propriile criterii de segmentare a acestora fără ca acestea să fie însă impuse aprobării ASF.”
Deci, se adeverește ce am spus în repetate rânduri, reprezentanții țării noastre au negociat prost aderarea la UE și la acest capitol, neținând cont de realitățile interne ale României.