Așteptăm cu deosebit interes proiectul ministrului Justiției de modificare a Codului Penal și a Codului de Procedură Penală, modificări care pun în acord deciziile Curții Constituționale.
Partidul Mișcarea Populară, prin vocea președintelui partidului, Traian Băsescu, a propus înființarea unei comisii speciale a Parlamentului pentru punerea în acord a Codului Penal și Codului de Procedură Penală cu deciziile Curții Constituționale, această comisie fiind o soluție a consensului pentru modificări făcute cu înțelepciune.
Traian Băsescu a propus constituirea unei comisii speciale, o comisie specială, echilibrată, în care majoritatea să nu poată să-și impună în orice condiții punctul de vedere, însemnând câte un reprezentant din fiecare partid din Senat și câte un reprezentant din fiecare partid din Camera Deputaților reprezentantul minorităților care să demareze modificarea articolelor din Codul Penal și Codul de Procedură Penală în acord cu deciziile CCR.
Primul care răspunde de politica penală și de corectarea articolelor neconstituționale este Parlamentul României. Codul Penal a fost elaborat în Parlament și tot în acesta este locul unde legea trebuia să fie pusă în acord cu deciziile CCR. Sunt nu numai probleme de constituționalitate în legislația penală, ci și probleme de disfuncționalități.
Prin înființarea acestei comisii opoziția ar fi avut mai multe șanse de a modifica în mod real Codul Penal și Codul de Procedură Penală.
Partidul Mișcarea Populară dorește modificarea Codurilor, dar nu de dragul de a le modifica, ci pentru că Curtea Constituțională a decis că sunt peste 40 de articole neconstituționale. În plus, Parlamentul nu a respectat termenul impus pentru a face aceste modificări impuse de Curtea Constituțională.
În privința abuzului în serviciu, este o decizie corectă a Curții Constituționale care s-a pronunțat strict pe tema pe care a fost sesizată.
La CCR a fost atacată formularea din articolul 297 care spunea îndeplinire „defectuoasă”, ceea ce era incorect și neconstituțional.
Curtea Constituțională a cerut înlocuirea sintagmei ‘îndeplinire defectuoasă’ cu sintagma ‘îndeplinește prin încălcarea legii’. Ceea ce este corect și corespunde și descrierii abuzului în serviciu din Convenția Națiunilor Unite împotriva corupției ratificată de România prin Legea 365 din 2004″.
MOTIVARE CCR: \„Curtea constată că sintagma „îndeplinește în mod defectuos” din cuprinsul dispozițiilor 25 art.246 alin.(1) din Codul penal din 1969 și ale art.297 alin.(1) din Codul penal nu poate fi interpretată decât în sensul că îndeplinirea atribuției de serviciu se realizează prin ‘încălcarea legii’. Aceasta este singura interpretare care poate determina compatibilitatea normelor penale criticate cu dispozițiile constituționale referitoare la claritatea și previzibilitatea legii”.
„Curtea statuează că neîndeplinirea ori îndeplinirea defectuoasă a unui act trebuie analizată numai prin raportare la atribuții de serviciu reglementate expres prin legislația primară — legi și ordonanțe ale Guvernului. Aceasta deoarece adoptarea unor acte de reglementare secundară care vin să detalieze legislația primară se realizează doar în limitele și potrivit normelor care le ordonă”
Partidul Mișcarea Populară consideră că în noua formulă a Codului Penal trebuie să existe un prag valoric sub care abuzul în serviciu să nu mai fie infracțiune, cu introducerea de pedepse alternative până la acest prag.
Foarte probabil, decizia impunerii sau nu a unui prag valoric pentru abuzul în serviciu va fi lăsată tot în seama Curții Constituționale, care a fost sesizată deja cu excepția de neconstituționalitate în privința stabilirii unui prag valoric sub care abuzul în serviciu să nu mai fie infracțiune.