De aproape un deceniu, la peste 800.000 de proprietari de păduri, care dețin terenuri în zone de protecție, le este încălcat dreptul de proprietate și sunt păgubiți împotriva prevederilor Constituției chiar de către statul român.
Prin OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, sunt introduse restricții privind utilizarea terenurilor pentru a proteja biodiversitatea, iar în Codul Silvic sunt introduse restricții pentru proprietarii de păduri în zona de protecție și de strictă protecție. Conform legii, proprietarii trebuie să primească în schimb compensații acordate de Guvern prin Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.
În februarie 2014, ministrul delegat pentru ape, păduri și piscicultură, Lucia Varga, a introdus în ședința de guvern, o hotărâre privind acordarea de compensații, care însă nu a fost publicată nici până azi, guvernarea Ponta producând un abuz, încălcând legea și ignorând problemele proprietarilor de păduri în zonele protejate.
Declarația de săptămâna trecută a prim-ministrului Cioloș, susținută la acțiunea derulată în zona Văcărești, cum că „avem parcuri naturale și în alte zone din țară, unde proprietarii își păstrează terenurile doar că au anumite obligații, trebuie să respecte anumite lucruri și în schimbul respectării acestor lucruri vor primi și niște compensații”, mă determină să atrag atenția încă o dată asupra nerezolvării acestei probleme, cu speranța că Guvernul și ministrul mediului, apelor și pădurilor vor crea condițiile necesare acordării compensațiilor pentru proprietarii de păduri din zonele protejate.
PNL are ca prioritate respectarea dreptului de proprietate și cere Guvernului și ministrului mediului, apelor și pădurilor sa creeze condițiile necesare acordării compensațiilor pentru proprietarii de păduri din zonele protejate, prin aprobarea normelor metodologice și prevederea în bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, a sumelor necesare acordării compensațiilor.
Solicit Guvernului României, premierului Dacian Cioloș, să promoveze în regim de urgență măsurile legale care se impun pentru acordarea de compensații materiale proprietarilor de păduri cuprinse în zonele de protecție din cadrul ariilor naturale protejate.\ Situația gravă din județul Mureș…\După rezilierea de către Ministerul Mediului și Pădurilor a Contractului de administrare nr. 6/18.03 2010 (și a actelor adiționale) cu SC Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA, solicit Ministerului Mediului să studieze cu atenție și maximă responsabilitate argumentele care vădesc nelegalitatea elaborării Planului de management a Parcului Natural Defileul Mureșului Superior. Interese oneroase și presiuni pentru aprobarea acestui plan ascund, de fapt, o posibilă fraudare a banilor europeni, a celor 2,5 milioane de euro accesați în cadrul Proiectului Managementul Integrat al Parcului Natural Defileul Mureșului Superior, prin Contractul de Finanțare nr. 128681/02.04.2012.
MMAP precizează în adresa nr 19132/LVT/16.06.2016 că ,,aprobarea planului de management este independentă de rezilierea contractului de administrare….”, lucru neadevărat câtă vreme în plan se precizează că SC Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA este elaborator, iar implementarea planului o va face, timp de 10 ani, Administrația Parcului Natural Defileul Mureșului Superior.
Am solicitat documentele privind Contractul de finanțare, iar din răspunsul primit din partea Ministerului Fondurilor Europene am aflat, cu stupoare, că acesta poate conţine clauze de confidenţialitate, motiv pentru care nu mi s-a pus la dispoziţie o copie a documentului. Miza nu poate fi decât acoperirea fraudării fondurilor europene prin respectivul contract de finanțare.
MMP a semnat cu SC OCOLUL SILVIC DE REGIM GHEORGHENI SA Contractul de finanțare nr. 128681/02.04.2012, pentru proiectul ,,Managementul integrat al PNDMS și ariilor naturale protejate anexe”, în valoare de 2,5 mil euro, deși conform reglementărilor legale SC OCOLUL SILVIC DE REGIM GHEORGHENI SA nu a îndeplinit condițiile de administrator al PNDMS, iar APNDMS nu există juridic, lucru recunoscut prin adresa de reziliere a contractului de administrare nr. 4174/10.06.2016 .
Ministerul Mediului a emis anterior, pentru Administrația Parcului Natural Defileul Mureșului Superior, care nu există juridic, Avizul nr. 15343/24.04.2014, prin care a fost stabilit sistemul de tarife instituit de către APNDMS .
Ne întrebăm legitim cum poate o structură care nu se regăsește legal ca administrator de arie protejată, căreia i s-a reziliat contractual din acest motiv, sa acceseze 2,5 mil euro, să elaboreze un Plan de Management care încalcă toate reglementările legale în materie și să încaseze ilegal taxe pentru documentații în arii protejate?
Solicit public primului-ministru să dispună verificări în acest sens prin intermediul Corpului de control al guvernului și să dispună măsuri în consecință…